سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 عاملی که بر روند بهبودی زخم تأثیر می گذارند و همه پرستاران با

 

به عنوان یک پرستار ، بسیاری از زخم های مختلف را در کار مشاهده و مراقبت خواهید کرد. به طور طبیعی ، شما با بیمارانی با برخی از شیوه های زندگی یا داروهای خاص روبرو خواهید شد که بر روی ترمیم صحیح پوست آنها تأثیر دارد. در اینجا لیستی مفید برای گردآوری عوامل موثر بر روند ترمیم زخم آورده شده است.

سن

پیری روی همه چیز در بدن تأثیر می گذارد و بله ، این شامل ساختار و عملکرد پوست است. در روند پیری همه چیز کند می شود ، از جمله مراحل بهبود زخم. تغییرات عملکردی در پوست شامل نازک شدن پوست و کاهش پاسخ التهابی است. نازک شدن پوست افراد مسن را مستعد آسیب و شکنندگی می کند. چند یافته فیزیکی در افراد مسن وجود دارد که بر توانایی آنها برای بهبودی طبیعی در لایه های پوست تأثیر می گذارد:

اپیدرم

  • کاهش ضخامت در لایه اپیدرم که باعث افزایش شفافیت و شکنندگی می شود
  • کاهش در جایگزینی سلول به معنی تاخیر در ترمیم زخم است
  • تعداد سلولهای لانگرهانس کاهش یافته است
  • تغییر در اشکال و اندازه های کراتینوسیت ها

درمس

  • پوست خشک با کاهش جریان خون پوستی ایجاد می شود
  • کاهش ضخامت پوستی ، که باعث ظاهر نازک و شفاف کاغذ می شود و خطر ابتلا به زخم های فشار را افزایش می دهد

تغذیه

بسیار مهم است که بیمار از تغذیه مناسب برای بهبودی برخوردار باشد. اگر بیمار فاقد مواد مغذی لازم برای حفظ انرژی کافی برای سنتز کلاژن باشد ، زخم نمی تواند به درستی بهبود یابد.

چاقی

بیماری که 20 درصد بیشتر از وزن ایده آل بدن خود دارد ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت است که منجر به قطع روند بهبود می شود. پرستاران می توانند با تشویق بیمار به استفاده از چسب یا آتل بیش از برش در طی فشار دادن یا سرفه ، خطر عوارض را کاهش دهند.

وجود آوار ، بافت نکروزه و عفونت

لیز کلاژن می تواند در صورت وجود عفونت رخ دهد. نکروز بافت از طریق پرتودرمانی رخ می دهد که ممکن است خطر ایسکمی موضعی یا سیستمیک را افزایش دهد.

ترومای مکرر

اگر بیمار چندین زخم یا جراحی داشته باشد ، به دلیل استفاده بیش از حد ، مکانیسم های دفاعی بدن بیمار محدود می شود.

پوست و رطوبت

پوست باید مقدار کافی مایعات داشته باشد تا عملکرد مناسب و زنده ماندن بافت را تضمین کند. اگر رطوبت به هر شکلی تغییر یابد ، بیمار ممکن است خشک و پوسته پوسته شود ، بنابراین بیمار را مستعد تجزیه و تحلیل بیشتر پوست می کند. شکل گیری اشار که معمولاً با زخم های فشاری همراه است ، در موارد شدید هنگامی رخ می دهد که کم آبی بدن ناشی از مرگ ساختارهای پوستی زمینه ای باشد. این را بخاطر بسپارید: اگر پوست خیلی مرطوب باشد ، بیمار در معرض ابتلا به پوسیدگی یا عفونت است و اگر پوست خیلی خشک باشد ، اپیتلیالیزاسیون به تأخیر می افتد.

علل سیستمیک

اختلالات سیستمیک متداول شامل دیابت شیرین ، سوourتغذیه و نقص ایمنی است. دیابت شیرین نقش بسزایی در روند بهبودی زخم ها دارد. به دلیل کاهش احساس و جریان شریانی ضعیف ، بیماران را مستعد زخم می کند. برای کنترل ترمیم زخم ، کنترل قند خون در بیمار دیابتی بسیار حیاتی است. تعداد بیشماری از داروها و بیماری های دیگر باعث بهبودی زخم ها می شود و بسیاری از داروها مانند استفاده طولانی مدت از استروئیدها منجر به نازک شدن پوست می شود.

هیپوکسی بافت

شایعترین علل هیپوکسی بافت مربوط به انسداد شریانی یا انقباضات عروقی ، افت فشار خون ، هیپوترمی و احتقان وریدی محیطی است. در صورت وجود اکسیژن محدود به زخم ، از تولید کلاژن جلوگیری می کند. وقتی بیمار مقدار کافی اکسیژن در جریان خون را نداشته باشد ، بیمار انقباض عروقی را تحمل می کند. این ممکن است نتیجه کاهش حجم خون ، درد غیر قابل تسکین یا هیپوترمی باشد. هر زمان که زخم دچار کشیدگی بیش از حد در لبه ها شود ، باعث ایسکمی بافت موضعی و نکروز ناحیه می شود و بهبود طبیعی زخم را به تأخیر می اندازد. سیگار کشیدن همچنین منجر به هیپوکسی بافت می شود.

پوست خشک

بیمارانی که مستعد خشکی پوست هستند ، به ویژه افراد مسن به دلیل خراش و مالش پوست در معرض ضایعات پوستی ، دفع ، عفونت و ضخیم شدن هستند. این منجر به دشواری بهبود پوست می شود.

عفونت زخم

به دلیل روند آسیب دیدگی ، تمام زخم ها به باکتری آلوده می شوند. با این حال ، صلاحیت ایمنی بیمار و اندازه تلقیح باکتریایی تعیین می کند که آیا زخم عفونی خواهد شد یا خیر. اگر بیمار از دفاع میزبان طبیعی برخوردار باشد ، زخم به طور مثر بهبود می یابد. ضروری است که پرستاران تشخیص دهند که به دلیل عدم پاسخ التهابی در افراد مسن ، ممکن است علائم و نشانه های عفونت مانند تب ، اریتم و تورم را در محل نشان ندهند. با این حال ، در افراد مسن ، بیمار ممکن است درد ، خستگی ، بی اشتهایی یا تغییر در وضعیت روانی در حال افزایش داشته باشد.

فهمیدن دلیل بهبودی بیمار نمی تواند گاهی ناامید کننده باشد. پوست شکننده است و هر بیمار متفاوت است ، اما با این نکات قادر خواهید بود ناتوانی بیمار در بهبود صحیح زخم را بدون مشکل حل کنید.

برای بررسی دقیق تر مراقبت از زخم ، دوره آموزش مداوم ما را در مورد آن در  کلینیک درمان زخم فرسام بررسی کنید. با بیش از 70 دوره ، مطمئناً مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد. مثل همیشه ، کل دوره را به صورت رایگان مرور کنید. پس از گذراندن پرداخت کنید.