سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عسل چگونه می تواند به بهبود زخم کمک کند

یک عروسک کوچک شیرین و جالب توجه که توسط زنبورها ساخته شده است - بسیار زیبا به نظر می رسد ، و شاید کمی کثیف باشد ، اما آیا این امر به جلوگیری از عفونت کمک می کند ؟ شاید. اکسیر قدیمی ممکن است در واقع یک داروی مدرن برای بهبود زخم باشد ، زیرا آنتی بیوتیک ها توانایی کنترل عفونت هایی را که مشاهده می کنیم کمتر می شوند.

شانه عسل و عسل را در یک کاسه قرار دهید
ویلیام ریول / دورلینگ کیندرسلی / گتی ایماژ 

چه کسی فکر کرد که از عسل روی زخم ها استفاده کند؟

از دوران باستان از مصر تا چین گرفته تا یونان تا خاورمیانه از عسل استفاده می شده است. از این دارو برای درمان گلو درد ، بلکه گاهی اوقات ، زخم نیز استفاده می شد. امروزه از هر مکانی از سانفرانسیسکو تا شمال نیجریه استفاده می شود. 

با این حال ، عسل همیشه در مراقبت از زخم مفید شناخته نشده است. در گذشته به عنوان یک داروی طبیعی با ارزش کمی دیده می شد. برای سالها ، این بخشی از عمل استاندارد پزشکی نبود. عسل استریل از اوایل سال 1999 در استرالیا و باند با عسل از سال 2004 در انگلیس مجوز استفاده گرفت. تجارت عسل پزشکی اکنون برای برخی از شرکت ها میلیون ها دلار ارزش دارد.

 

آیا واقعاً عسل کار می کند؟

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد عسل وقتی روی زخم قرار می گیرد به بهبود زخم کمک می کند. بسیاری از پزشکان از آن در مراکز درمانی مستقر استفاده می کنند. با این وجود ، با توجه به انواع مختلف زخم ها ، جمع آوری شواهد و انجام آزمایشات بالینی مورد نیاز برای ارزیابی عسل در همه این شرایط مختلف دشوار است.

Cochrane Review ، یک گروه مهم بررسی مستقل ، گزارش می دهد: "به نظر می رسد عسل سوختگی ضخامت جزئی را سریعتر از درمان معمولی بهبود می بخشد (که شامل فیلم پلی اورتان ، گاز پارافین ، گاز آغشته به سوفرامایسین ، پارچه استریل و در معرض سوختگی قرار گرفتن در معرض سوختگی) و پست آلوده زخم های جراحی سریعتر از داروهای ضد عفونی کننده و گاز است. " این بدان معنی است که هنگامی که چندین مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، متخصصان Cochrane Review می گویند که عسل برای برخی از انواع سوختگی مفید است ، حتی بهتر از برخی از درمان های معمول ، و زخم های بعد از عمل با عسل سریعتر از گاز و ضد عفونی کننده های معمولی بهبود می یابند.


 

انواع عسل استفاده شده

انواع خاصی از عسل وجود دارد که بیشتر از بقیه برای ترمیم زخم استفاده می شود. هنوز تحقیق در حال انجام است تا مشخص شود چه چیزی بهترین نتیجه را دارد. عسل باید عسل درجه پزشکی باشد تا از نگرانی در داشتن باکتری یا مواد افزودنی دیگر یا مواد حساسیت زای اضافی در آن جلوگیری شود. بسیاری از آنها از عسل درجه پزشکی استفاده می کنند که از عسل Leptospermum مانند عسل بوته مانوکا و ژله تهیه می شود.

گرچه عسل از رشد باکتری ها پشتیبانی نمی کند اما حاوی هاگ است. این هاگ ها می توانند در باکتری هایی جوانه بزنند که می توانند باعث بیماری هایی مانند  بوتولیسم شوند ، که ما نمی خواهیم. بوتولیسم نیز به همین دلیل است که به والدین گفته می شود عزیزان خود را شیر ندهند. عسل با درجه پزشکی تحت درمان قرار می گیرد (یا تحت تابش قرار می گیرد) تا اطمینان حاصل شود که هیچ هاگ وجود ندارد و همچنین اطمینان حاصل شود که هیچ عامل ایجاد کننده بیماری دیگری وجود ندارد.

شما همچنین عسل شیرین و بدون پوشش را که مگس ها یا حشرات را به سمت زخم جذب می کند ، نمی خواهید ، بنابراین استفاده از بانداژ با عسل درجه پزشکی و ژل های آماده شده که شامل عسل درجه پزشکی باشد راه حل است.

 

آیا عسل درجه پزشکی خوراکی است؟

عسل مورد بحث در اینجا برای قرار دادن زخم ها است ، نه برای خوردن. عسل دارای قند است و مقادیر بالای قند برای درمان عفونت ها ، به ویژه در بیماران دیابتی مفید نیست .

 

چگونه کار می کند

باکتری ها در عسل رشد خوبی ندارند. این یکی از دلایلی است که عسل می تواند برای زخم ها مفید باشد. به نوعی عسل باکتریها را دود می کند. این دلایل زیادی دارد.

  • عسل به خصوص مرطوب نیست. این ماده حاوی آب بسیار کمی است که باکتری برای رشد به آن احتیاج دارد.
  • عسل همچنین حاوی پراکسید هیدروژن (H2O2) است که به مبارزه با باکتری ها کمک می کند. این بدان دلیل است که زنبورهای عسل شهد را می بلعند و در معده آنها یک آنزیم (گلوکز اکسیداز) وجود دارد که از شهد H2O2 (و اسید گلوکونیک) می سازد ، سپس زنبورهای عسل مجدداً قارچ می کنند و در نهایت به عسلی که ما استفاده می کنیم تبدیل می شوند. 
  • عسل نیز بسیار اسیدی است. pH آن در حدود 3.9 است (گاهی اوقات کمتر ، گاهی بیشتر ، اما همیشه خیلی کمتر از 7.0 ، نقطه برش برای اینکه مقداری اساسی باشد به جای اسیدی).

این نیز یک ترکیب عالی است زیرا خیلی قوی نیست. H2O2 صاف برای زخم بسیار قوی است و به بافت بهبودی آسیب می رساند. یک ماده خیلی اسیدی همچنین به بافت جوان و در حال رشد آسیب می رساند. 

 

عسل در زخم ها چگونه استفاده می شود

اولین چیز ، برای هرگونه سوختگی یا زخمی که ممکن است جدی ، بدتر یا بهبودی کافی کافی نداشته باشد ، به دنبال کمک پزشکی حرفه ای باشید. به همین دلیل است:

  • سوختگی می تواند جدی تر از آنچه به نظر می رسد باشد. سوختگی هایی که خیلی صدمه نمی بینند می توانند آسیب رسان ترین باشند.
  • اگر زخم آلوده یا بسیار کثیفی دارید ، ممکن است نیاز به جراحی ، از بین بردن دست توسط متخصص پزشکی و / یا آنتی بیوتیک داشته باشید. بهتر است صبر نکنید و عسل نمی تواند جایگزین این شود.
  • بخیه نیز ممکن است لازم باشد. در صورت نیاز ، به دلیل خطر عفونت ، زخم باید زود ببندد. انجام این کار در عرض چند ساعت و قطعاً در همان روز مهم است.
  • زخم سوراخ شده ، مانند گزش از دندان های برش بلند گربه یا از پا روی ناخن ، شاید جدی تر از آنچه به نظر می رسد. شما ممکن است نیاز به درمان بیشتر داشته باشید - آنتی بیوتیک ، تزریق کزاز ، دبریدیم یا حذف مواد خارجی که نمی توانید ببینید.
  • مهم است که یک زخم کاملاً تمیز شود. اگر مواد خارجی در زخم قرار دارد ، مهم است که برای تمیز کردن این زخم کمک بگیرید. 
  • در صورت دیابت یا نقص ایمنی ، زخم ها نیز می توانند جدی تر شوند.
  • در صورت به روز نبودن کزاز خود را فراموش نکنید. اگر زخم کثیف یا جدی دارید ، در 5 سال گذشته واکسن زده اید یا نه.
  •  

زخم ها را تمیز نگه دارید. با یک متخصص پزشکی در مورد چگونگی انجام این کار صحبت کنید. همچنین مهم است که زخم ها خشک نشوند. باندها می توانند بدون خشک شدن بیش از حد آنها را مرطوب نگه دارند و یک متخصص بهداشت می تواند در این مورد کمک کند. همچنین برای کمک به زخم ها ، مانند سوختگی ، که می تواند سفت شود و ممکن است به کمک نیاز داشته باشد تا بافت منقبض نشده و در اثر التیام بیش از حد سفت نشود ، کمک کند.

همچنین استفاده از موارد احتیاطی هنگام دست زدن به زخم ها مهم است. شما نمی خواهید باکتری ها یا سایر میکروب ها را از طریق دست یا حتی دستکش یا بانداژ وارد زخم کنید. همچنین نمی خواهید زخمی به شما آلوده شود. هنگام دست زدن به هرگونه زخم باز ، خون یا مایعات دیگر از بدن ، از احتیاط های جهانی برای جلوگیری از هرگونه خطر ابتلا به هر نوع بیماری زای عفونی استفاده کنید. این به معنای استفاده از دستکش هنگام دست زدن به هر نوع مایعات بدن یا زخم باز است.

ممکن است زخم ها به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. اگر زخم دچار چرک ، ترشحات جدید ، آبسه ، قرمزی یا درد جدید در اطراف لبه های زخم شود ، دیر بهبود می یابد یا علائم یا نشانه های مهم دیگری وجود دارد ، ممکن است به درمان بیشتر زخم نیاز داشته باشید. این ممکن است به معنای از بین رفتن توسط یک متخصص پزشکی یا آنتی بیوتیک یا سایر روش های درمانی باشد.

حتی اگر در بیمارستان به دنبال مراقبت باشید ، باز هم ممکن است با عسل معالجه شوید. بسیاری از مراکز درمانی در سراسر جهان از عسل به عنوان بخشی از مراقبت از زخم خود استفاده می کنند. می توانید در این مورد با متخصص بهداشت خود صحبت کنید.

همه این گفته ها زخم های ساده را می توان با پانسمان عسلی طبی معالجه کرد که در بسیاری از داروخانه ها و فروشگاه های ایالات متحده آمریکا و جاهای دیگر بدون نسخه می فروشند. ممکن است عسل از قبل روی باند باشد یا ژل حاوی عسل با درجه پزشکی مستقیماً روی زخم قرار گیرد.

 

انواع زخم های درمان شده

عسل پزشکی در انواع مختلفی از زخم ها استفاده شده است:

  • زخم به دلیل ضربه و آسیب دیدگی. این می تواند برش یا خراش ساده باشد.
  • زخم ناشی از سوختگی.
  • برخی از زخم ها زخم فشار نامیده می شوند که می توانند هنگام خوابیدن در رختخواب ، برای مدت طولانی حرکت نکرده و حرکت نکنند. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که کسی بسیار بیمار باشد (مانند یک بخش مراقبت های ویژه) ، فلج ، سالخورده و یا در غیر اینصورت ناتوان باشد (مثلاً تحت تأثیر).
  • زخم های دیگری که وقتی جریان خون خوب نیست ، به خصوص در پاها و به خصوص در افراد مسن و در بعضی موارد ، سیگاری ها ایجاد می شود. این می تواند شامل زخم های استاز وریدی و زخم های نارسایی شریانی باشد.
  • زخم هایی که در افراد دیابتی مخصوصاً روی پا ایجاد می شود . این اتفاق می افتد به ویژه هنگامی که مبتلایان به دیابت آسیب عصبی دارند و آسیب خفیف (مانند جوراب مچاله شده) احساس نمی کنند ، که منجر به بهبودی زخم می شود.
 

مبارزه با مقاومت ضد میکروبی

سو مدیریت و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها به یک مشکل پیش رو منجر شده است - ما در حال تمام شدن آنتی بیوتیک های مورد نیاز برای درمان عفونت هستیم. آن دسته از عفونت هایی که زمانی به آنتی بیوتیک ها پاسخ می دادند اکنون "گوی عسل" خودشان هستند. باکتری ها اهمیتی نمی دهند. آنها در مقابل آنتی بیوتیک ها رشد می کنند .

این اتفاق تا حدی رخ داد ، زیرا ما اغلب آنتی بیوتیک ها را که نیازی به آن نداریم استفاده می کنیم. بسیاری "برای هر مورد" آنتی بیوتیک مصرف کردند. آنها ممکن است برای جلوگیری از عفونت ایجاد نشده آنتی بیوتیک مصرف کرده باشند. آنها ممکن است آنتی بیوتیک مصرف کنند که فکر کردند به عفونت مبتلا هستند اما این کار را نکردند. با وجود زخم ، تشخیص عفونت وجود دارد ، بنابراین استفاده از آن دشوار است

عسل فرصتی برای درمان عفونت ها ، چه مقاوم و چه مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها ، فراهم می کند. باکتری هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند بندرت "Super Bugs" هستند. به ندرت از هر باکتری قدرتمندتر هستند و در واقع گاهی ضعیف ترند. فقط این اشکالات مقاوم به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند. عسل به آنتی بیوتیک ها اعتماد نمی کند بنابراین می تواند به روش خود به جلوگیری از باکتری کمک کند.

این همانند سایر روشهای درمانی جدید اما قدیمی است که با نزدیک شدن به دوران پس از آنتی بیوتیک ، در حال کشف مجدد آن هستیم. فاژها (یا ویروس هایی که باکتری ها را آلوده می کنند) قبل از کشف آنتی بیوتیک ها استفاده می شدند و به طور فزاینده ای به عنوان وسیله جدیدی برای مبارزه با باکتری ها مورد بررسی قرار می گیرند ، در صورت عدم کار آنتی بیوتیک ها این امر در مورد درمان های مختلف آنتی بادی نیز صادق است. ممکن است که انواع بیشتری از روش های درمانی که زمانی جایگزین یا رایگان در نظر گرفته می شدند ، برای مبارزه با باکتری ها مهم و مهم شوند ، زیرا با آنتی بیوتیک هایی که به آنها اعتماد کرده ایم ، توانایی مبارزه با اشکالات را از دست می دهیم.